2010. december 22., szerda

A mi városunk - a 30Y Városember c. lemezének bemutatása

Az ünnepek előtt rendesen el vagyunk kényeztetve, legalábbis zeneileg. Új Quimby és 30Y album, Kispál koncertlemez.  Azt hiszem, ez ritkább jelenség, mint a Halley üstökös. Nemrég szóltam a Napozz holddalról, most pedig nézzük a 30Y Városember című, sorrendben ötödik nagylemezét.
Először is, tisztázzunk valamit. Ez a zenekar nem az a zenekar, amelyik a Bogozd kit, vagy a Kaposvári lányokat játszotta. Ez (már) egy felnőtt rock zenekar. Méghozzá egy olyan zenekar, amelyiket lehet nagyon szeretni és lehet nem érteni. A jelenlegi 30Y zenéjét a Hobo Blues Band vagy Cseh Tamás munkásságához tudnám hasonlítani. Lehet, hogy nem jön be, vagy akár idegesíthet is, de azt el kell ismerni, hogy igényes. Nekem már az előző lemez (Nr. 4) is az egyik kedvenc magyar lemezem lett, de a Városember is abszolút méltó hozzá. Nézzük, hogy miért!
Ez valószínűleg a saját perverzióm, de nekem nagyon bejön Beck Zoltán hangja, olyan különleges, karcos, amit nagyon könnyű kiszúrni meg egy háttérvokálban is, és még hasonlót se találni a magyar zenei életben. De ez abszolút szubjektív. Az viszont nem az, hogy a lemezen található 12 dal (ellentétben például az új Quimbyvel) olyan egységet alkot, hogy első pár hallgatásra teljesen összefolyik. A nyitódal engem az elmúlt évek Arctic Monkeys B oldalas dalaira emlékeztet, egy kis elektronikus nyekergéssel feldobva. (B oldal alatt itt a kislemezek kísérődalaira gondolok). Bátor felütés ez,  valami elborult hangulatra számíthatunk a lemez további részére ez a dal alapján, pedig hát elborulásról szó sincs. Ezt követi az Ablak, ami már egy tiszta rock dal, szintén egy kis elektronikával szórva, viszonylag egyszerűbb szöveggel. Ami ez után jön, az egyszerűen zseniális. Első hallásra is feltűnt, hogy milyen mesteri szövege van ennek a dalnak, szinte biztos voltam benne, hogy egy irodalom szöveggyűjteményből lett véve, vagy legalább abban, hogy ott lenne a helye. Aztán kiderült, hogy a dal szövegét Bereményi Géza írta (még talán Cseh Tamásnak, annak halála után, búcsúajándékként), és átadta Beck Zoltánnak, hogy kezdjen vele valamit. Ő pedig írt rá egy tökös dalt, talán itt kicsit kevésbé érthető ez az megzenésítés, valami líraibb, akusztikusabb jobban ment volna hozzá, de –félreértés ne essék- így is passzol, a szöveg meg mint már említettem… Na, ne ismételjem magam, inkább álljon itt egy részlet: 


„Loholok és lihegek, nem több vagyok ennél,
Sorrácsok közt iszkoló, mióta elmentél.
Amióta elmentél, bágyadt kenyérharc van,
Vadászcsoport vagyunk mind foltos barlangrajzban.

Azt hiszem, ezért veregeti Cseh Tamás vállát odafent pár Nyugatos.  Ezután következik a Néz, ami egyrészt a Rubikernő óta a zenekar egyik legjobb zongorás dala, másrészt pedig pont olyanra sikerült a szövege, amiből lesznek azok a számok, amiknél koncerten általában a közönség túlüvölti az énekest. Tehát ez egy "együttüvöltős" dal lett a javából.
A Riadt háziállatok következik, ahol velünk marad a dal elejére a zongora, és jó kis nóta lenne, de a gyermek mondókára emlékeztető refrén valahogy nagyon kilóg egy ilyen rocklemezről.
Egyetlen dolog zavar engem ezen az albumon. Pár dalnak a kezdő sorai nagyon semmitmondóra, értelmetlenre sikerültek, és ezek a felütések kicsit elvesznek az adott szöveg erejéből, pedig a folytatásban egytől-egyig felfejlődnek. Ilyen például: Ne nézz szembe magaddal- mással se nézz szembe VAGY ami volna az valami- és ha a valami semmi volna. Nem igazán tűnne ez fel, de mivel Beck Zoli tollából kerültek ki a például az előző lemezen található Szenes c. dal mára már-már kultikussá volt nyitó sorai: "A jövőt tervezem egy alig használt tollal, a felhőt nézem, ahogy versenyt fut a holddal", így bizony felvonja a szemöldökét egy tisztességes 30Y hallgató. Ezt csak azért említem, mert például a hatodik dal, a Lélekrajt azzal a bizonyos "ami volna az a valami" kezdettel igencsak hendikeppel indul, ezen kívül nem igazán értem ezt a "nő vagy férfi ez" dolgot se, ami a refrénben van.  De mégse mondom, hogy rossz dal, a zongora még mindig nagyon jól megy Beck Zoli hangjához.Na most kicsit túl elfogultnak érzem magam, szóljatok ha így van!  A hetedik dal a lemez slágere, a Mecseki sétányok, ez tuti koncert-kedvenc lesz.(Azóta voltam a budapesti lemezbemutatón, tényleg az lett). Ezt a dalt a Nemlétező- A kérdés mi legyen duó követi, mindkettő tökös rockdal.
De még mielőtt teljesen elkapna minket az őrület, a lemez végére kapunk egy balladát (Ásító a címe, szerintem a legjobb dal a lemezen), ahol ismét előkerül a zongora, viszont itt még nyakon is lett öntve a cucc egy zseniális szöveggel. Álljon itt egy részlet, bizonyításképp:


„Kőműves rohadék élet
Habarcs benne a lelkem
Nem tart a össze semmi
Semmit ami szerettem

A házamban ülök csendben
Azt képzelem hogy van házam
A padlója néha megreccsen
A kulcsod megzörren a zárban „

  Itt kellőképp elérzékenyülünk, megszakad a szívünk, ezért is esik kissé rosszul, hogy a következő dalban konkrétan már az elején lerobbantják a fejünket. De erre csak nem tudunk haragudni, mert a Szószóró még sok jó szolgálatot tesz koncerteken, amikor éppen aprítani lesz kedvünk.
Az utolsó, és címadó Városember című dal paradox módon végig semmitmondó szöveggel dolgozik, de zeneileg rendben van, így nem tud elvenni a lemez erejéből, amit leginkább a zenei egységesség és a kivételes dalszövegek adnak.
Összességében azt kell, hogy mondjam, ez a lemez a rajongóknak (bár utálom ezt a szót, tehát mondjuk, hogy azoknak, akik szeretik a zenekart és a zenéjüket) újat nem fog mutatni, viszont meg fogják kapni 12 dalban azt, amiért megveszik (vagy letö… hagyjuk) a lemezt, és sok jó pillanatot, BKV-n utazást, unalmas biosz órát, na meg koncertélményt fog szerezni. Akik pedig nem szeretik, nem fogják most sem megszeretni, pedig ha tennének a próbát, lehet, hogy felfedeznék azt, amit mi, rajongók (mondtam már hogy utálom ezt a szót?) már nagyon rég megtaláltunk.

(December 28-án lemezbemutató a Gödörben, megyek és meglesem milyenek a dalok élőben, bejegyzés a koncertről is várható.)

[Megjegyzés: A bejegyzés 2011.01.02-én módosítva lett, az előzőben a dalok rossz sorrendben szerepeltek]

2 megjegyzés:

  1. "Ezután következik az Ásító-Szószóró- Lélekrajt- Mecseki sétányok négyes..." , "A lemez utolsó 5 dala közül a Riadt háziállatok..."

    Lehet, hogy rossz sorrendben hallgatod a lemezt? csak mert szerintem igencsak fontos, h mi mi után jön, nem véletlenül lett úgy. ;-)

    üdv, Varga Ádi - 30Y

    1: kövér
    2: ablak
    3: jó január
    4: néz
    5: riadt
    6: lélekrajt
    7: mecseki
    8: nemlétező
    9: kérdés
    10: ásító
    11: szószóró
    12: városember

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Hát ezek szerint a gépem összekeverte a dalokat kissé. Ebben az esetben fekete pont nekem, és majd ha lesz kis időm, átírom a bejegyzést is.
    Egyébként köszi a hozzászólást és a megtekintést !
    Sok ilyen király koncertet (mint a 28-ai volt) jövőre is!
    Ü

    VálaszTörlés